Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2008 16:49 - "Започвам да обичам този мръсен град.."
Автор: jhade Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2359 Коментари: 4 Гласове:
1

Последна промяна: 29.04.2008 16:55


... написа англичанката Таня Голд в статия за Варна преди десетина дни за британския ежедневник Guardian. Чудейки се колко ли още англичани на посещение в България, остават с усещането, че току-що са преживели ориенталско приключение по улиците на някой марокански или индийски град, реших да преведа най-занимателните части от пътеписа й.

Малко с хумор, малко иронично, малко снизходително тази наследница на Марко Поло описва онова, която е видяла във Варна:
"Аз съм в гола, квадратна стая в бетонен блок, през прозореца ми се открива гледката на кранове, кораби и сива вода. По улиците навън всички са с кожени якета и пушат силни цигари."

"Идвам извън сезона и кацам във Варна, най-големия град по българското черноморие. Изглежда като смесица между Париж и Кардиф - отчасти курорт, отчасти пристанище - само бетонни кули, разнебитени вили и лаещи кучета. Пълно е с автомобилни задръствания и зъболекарски кабинети. Мъжете приличат на лошия герой от филм за Джеймс Бонд. Жените приличат на Рита от Corrie" *
image
*(или Coronation street - любимият сапунен сериал на британските домакини)

"Така че отивам при басейна до плажа. Изглежда добре, с изключение на това че няма вода в него. В замяна на това има мъже, които пробиват нещо и пушат. Когато протестирам разочарована, те ми махват и ми изкрещяват: "Малко по-нататък има друг басейн". Намирам го и той е толкова луксозен и страхотен, че все едно не е България. Край него има площ с окосена трева - вероятно единствената затревена поддържана площ в България. Приближавам се до будката за билети: - Мога ли да поплувам, моля?
-Само - казва жената, издишвайки цигарен дим в лицето ми - ако сте от българския национален отбор по плуване. Член ли сте българския национален отбор по плуване? - тя смачква триумфално цигарата си."

Приключенията й в Златни пясъци:

"Това е малко като да отидеш на почивка 200 години след като човешката цивилизация е била унищожена.... Златни пясъци е пълен с басейни - квадратни, правоъгълни, кръгли, с формата на банан, с формата на въпросителен. Но в нито един няма вода. В замяна на това има листа или мъже, които пробиват нещо. И въпреки че е 24С, мъжете носят кожени якета и пушат."

Добре, че Таня мисли за развитието на музейното дело в България:

"Но винаги можеш да разглеждаш забележителности. Първо отивам във Варненския музей, който се намира в зловеща готик къща край морето. При пристигането ми отвън стоят пет човека, които пушат. Обяснявам им, че искам да видя музея и те подскачат от радост. Те са служителите. "Наистина ли искаш да видиш музея?", крещят те. "Сигурна ли си?". Очевидно съм единствения посетител напоследък... Искам да попитам дали могя да запаля, но знам, че ставам глупава. В България можеш да пушиш навсякъде.
навън и отивам да видя Етнографския музей. Отварят го специално за мен, но забравят да включат осветлението. В капана съм на изложение на български селски носии в пълна тъмнина. Глупавите селяни ме зяпат с блестящи очи. Изпищявам и бягам."

Bulgarian food is marvelous, но:
"Но българските ресторанти са странни. Служителите се втренчват в теб на влизане, сякаш са изключително изненадани да те видят. "Бих искала да вечерям", казвам аз, а сервитьорът ме гледа сякаш съм обявила: "Аз съм извънземната кралица на планетата Зог* идвам с мир в земите на България да опитам храната."

*това сигурно пак е британски телевизионен фолклор, не ми се проверяваше в гуугъл

Намирането на себеподобни. Къде? В Айриш пъба.

"Управител на O"Neill"s е Майкъл, който дошъл на почивка във Варна преди 2 години и останал, защото можел да отвори бар толкова евтино. "Варна има потенциал да се оживи и да стане топ туристическа дестинация", казва той. "Какво й е толкова страхотното на България?", питам. "Евтини полети, евтина храна, евтини жилища и евтина бира"(Това изказване го предлагам за слоган на следващата рекламна кампания на страната.)"
 
В заключение:

"Толкова е празно и толкова различно от всяко друго място, което познавам. Но го обичам. Има нещо страхотно в тази страна, която сякаш е на края на света. Нямам кожено яке и пуша само по 40 цигари на ден, но въпреки това чувствам, че мястото ми е тук. Ако искате да отидете на място, където никой няма да ви намери, елате в България, където винаги е 1977 - и е страхотно."

Този пътепис те оставя с горчив вкус в устата. Такава ли вижда България всеки евтин турист, който даже не може да си позволи да я посети в сезона - бетон, криминални субекти и евтина бира? И затова ли сме в челните класации на туристически дестинации - защото българските градове предлагат приключения като от филм на Холивуд за всяка отегчена британска домакиня?


Тагове:   град,   обичам,   мръсен,


Гласувай:
1



1. spotless - Като цяло където и да отидеш като ...
10.05.2008 21:46
Като цяло където и да отидеш като евтин турист няма да останеш очарован. Въпросната госпожа ако беше дошла в сезона в 5 звезден хотел съм сигурна, че щеше да е на друго мнение. Преди две години аз ходих за без пари в Париж и определено не останах очарована. Бяхме отседнали в ужасен хотел в периферията на Париж. Там почти нямаше местни/основно емигранти от източна Европа и цветнокожи/. Доста неприятно изживяване. Почти през цялото време гледах т.нар. от българите цигания, но във френски вариант.
П.П Много интересен постинг. Изнанадана съм, че аз пиша първия коментар.
цитирай
2. jhade - Мдаа...
11.05.2008 00:02
Мен ме подразни не толкова, че е останала разочарована - не на всеки му се получава диалогът с чуждите култури, а по-скоро снизходителният тон, с който говори. Като го четеш, очакваш всеки момент да изскочи отнякъде и да те потупа с блага усмивка по главата. Като не ти харесва, стой си вкъщи на чистичко на окосената тревичка и си гледай сериалите, лелче, и без тебе си правим достатъчно анти-реклама.

Радвам се, че ти е било интересно. :)
цитирай
3. humphrey - Неприятно е, че тази женица я четат много хора
14.06.2008 09:41
Английските са надменна нация. Съюзът на страните от островите в района е наричан още Great Britain. Това е поредния пример за тяхната намааност (високомерие).

Аз не виждам смисъл да коментирам, това е нейната гледна точка, не е задължително тя да е права.

Неприятно е за хората, които директно или индиректно изкарват прехраната си от туристи, защото подобна статия няма, как да не откаже някое друго бедно английско семейство от почивка на нашето Черноморие.
цитирай
4. tili - о, я стига!
17.11.2010 19:58
Ако знаете какви са нечистоплътни - цялото семейство се къпе в една вана и не си плакнат сапуна. Уж от екологични съображения - да спасели планетата. След като я обираха 300 години. Грозници такива!!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: jhade
Категория: Лични дневници
Прочетен: 76229
Постинги: 18
Коментари: 45
Гласове: 272
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031